Er det svært,
at tage flycertifikat? - Klart, at jo ældre man er - jo
sværere, men jeg vil sige at alle kan lære det.
Man skal flyve
"solo" min. 15 timer, før man kan gå til prøve og den
allerførste "soloflyvning" man skal lave foregår således, at
man er HELT alene, letter maskinen, flyver op og laver en
almindelig landingsrunde og lander igen med det samme. Da
jeg selv fløj min første solo, kan jeg huske at jeg var lige
ved at skulle lande (var inde på en kort finale) og Roskilde
Tower kaldte mig op "Oscar Delta Lima" : GÅ RUNDT NU!
Der har
åbenbart været et eller andet fly på vej ud til runway, da
jeg var ved at lande og så gjaldt det om at huske hvad man
havde lært! Det var vist ikke nogen overkøn landing jeg fik
udført, men det var en rigtig god fornemmelse da jeg var på
vej ind til parkering og Tower sagde: ODL Tillykke - ja så
føler man sig en smule stolt og siger til sig selv: Tænk -
jeg har fløjet en flyvemaskine helt alene .
Under
skoleflyvning skal man lære mange ting, bl.a. stalløvelser
som foregår i det man kalder sikker højde nemlig 2.500´ AGL
(Above Ground Level) Det foregår på den måde, at man tager
gassen helt af - og så gælder det om at holde højden hele
tiden indtil flyet staller hvorefter man så gir gas igen og
climber til den valgte højde. Denne øvelse er især
anvendelig ved landinger. Man skal også øve 45o
drej ligesom man skal kunne den grundlæggende del af
instrumentflyvning hvis man skulle være så uheldig at havne
i en sky. Under skoleflyvning laves der adskillige
simulerede motorstop, hvor man så skal lave nødprocedure
tjek og finde en mark at lande på. Vi går ned tæt på marken
for at se om vi kan nå ind og når det er konstateret går
vi så op igen, så vi lander altså ikke rigtigt på marken.
Fortsættelse følger...
T
TOP |