Er det svært, at tage flycertifikat? - Klart, at jo ældre man er - jo sværere, men jeg vil sige at alle kan lære det.

Man skal flyve "solo" min. 15 timer, før man kan gå til prøve og den allerførste "soloflyvning" man skal lave foregår således, at man er HELT alene, letter maskinen, flyver op og laver en almindelig landingsrunde og lander igen med det samme. Da jeg selv fløj min første solo, kan jeg huske at jeg var lige ved at skulle lande (var inde på en kort finale) og Roskilde Tower kaldte mig op "Oscar Delta Lima" : GÅ RUNDT NU!

Der har åbenbart været et eller andet fly på vej ud til runway, da jeg var ved at lande og så gjaldt det om at huske hvad man havde lært! Det var vist ikke nogen overkøn landing jeg fik udført, men det var en rigtig god fornemmelse da jeg var på vej ind til  parkering og Tower sagde: ODL Tillykke - ja så føler man sig en smule stolt og siger til sig selv: Tænk - jeg har fløjet en flyvemaskine helt alene.

Under skoleflyvning skal man lære mange ting, bl.a. stalløvelser som foregår i det man kalder sikker højde nemlig 2.500´ AGL (Above Ground Level) Det foregår på den måde, at man tager gassen helt af - og så gælder det om at holde højden hele tiden indtil flyet staller hvorefter man så gir gas igen og climber til den valgte højde. Denne øvelse er især anvendelig ved landinger. Man skal også øve 45o drej ligesom man skal kunne den grundlæggende del af instrumentflyvning hvis man skulle være så uheldig at havne i en sky. Under skoleflyvning laves der adskillige simulerede motorstop, hvor man så skal lave nødprocedure tjek og finde en mark at lande på. Vi går ned tæt på marken for at se om vi kan nå ind og når det er konstateret går vi så op igen, så vi lander altså ikke rigtigt på marken. Fortsættelse følger...


Startside
T
TOP